2017-05-29 13:18 | 168 óra

Cannes: svéd filmé az Arany Pálma, Kruger a legjobb színésznő, Phoenix a legjobb színész, Kidman különdíjat kapott

Fénypontjához érkezett a filmfesztivál.

A svéd Ruben Östlund The Square (A négyzet) című alkotása nyerte el vasárnap az Arany Pálmát a 70. cannes-i fesztiválon. A 2014-ben a Lavina című tragikomédiájával az Un Certain regard (Egy bizonyos nézőpont) válogatásban nagydíjat nyert alkotó ismét egy keserű, de a korábbinál sokkal összetettebb, meglepő és abszurd fordulatokkal teli komédiát forgatott.

A kortárs művészet körüli képmutató világot és a burokban élő individualista elitet fekete humorral bíráló fődíjas svéd alkotás főhőse Christian, egy stockholmi palotában működő kortárs képzőművészeti múzeum igazgatója, akit a dán Claes Bang alakít. Miközben The Square címmel a szolidaritás és a tolerancia kérdéséről készít elő egy tárlatot, zsebtolvajok ellopják a mobiltelefonját és a papírjait, s ez teljesen felborítja a jól berendezett, kényelmes életét.

A Pedro Almodóvar spanyol rendező vezette zsűri díját  Andrej Zvjagincev orosz rendező Loveless (Szeretethiány) című alkotása érdemelte ki. Az orosz versenyfilm egy válófélben lévő moszkvai házaspár és elveszett 12 éves fiuk történetén keresztül ad keserű látleletet az értékvesztett és individualista kortárs orosz társadalomról.

A legjobb forgatókönyv díját megosztva kapta a görög Jorgosz Lantimosz angolul forgatott Egy szent szarvas meggyilkolása című alkotása, amely egy sebész és egy tinédzser furcsa kapcsolatát mutatja be, aki fokozatosan fészkeli be magát a sebész családjába, valamint Lynne Ramsay skót rendező You Were Never Really Here című thrillere.

Utóbbinak a főszereplője, Joaquin Phoenix kapta a legjobb férfi alakítás díját. A filmben egy bérgyilkossá lett amerikai háborús veterán szerepét játssza el.

A legjobb színésznőnek Diane Krugert választották. Az egykori német topmodell a Tarantino-féle Becstelen Brigantyk színésznője először forgatott filmet anyanyelvén. A történet szerint a hamburgi születésű Katja török származású férje, egy volt kábítószer-kereskedő és hatéves kisfiuk egy merényletben életét veszíti. Miután kézzelfogható bizonyíték hiányában a bíróság felmenti a neonáci tetteseket, az összeomlás szélén álló Katja a személyes bosszú mellett dönt.

A zsűri Nagydíját a francia Robin Campillo 120 battements par minute (Percenként 120 szívverés) című alkotása nyerte el. A film az Act Up AIDS-ellenes mozgalomnak a megalakulását követő első éveiről szól az 1990-es években. A mára országosan ismertté vált egyesületet egy maroknyi, a betegségét addig magányosan élő fiatal alapította meg azzal a céllal, hogy szembesítse a francia politikát a saját felelősségével az AIDS elleni harcban. Az elszánt csoport egyszerre harcolt a halállal, a társadalom, a média és a laboratóriumok közönyével szemben.

A  legjobb rendezés díját Sofia Coppola Csábítás című filmjének ítélte oda a zsűri. A Nicole Kidman főszereplésével készült alkotást Don Siegel 1971-es, A tizedes háreme című filmje ihlette. A történet az amerikai polgárháború idején egy lányiskolában játszódik, ahova beszállítanak egy sérült katonát (Colin Farrell). Az eredeti változat a férfi szemszögéből meséli el az eseményeket, az újabb feldolgozás a női főszereplőre koncentrál. Kidman a 70. cannes-i fesztivál évfordulójára alapított különdíjat kapta meg.

Forrás: 168 óra

 

vissza a Hírponthoz

168 óra legutóbbi cikkei:

168 óra
2017-07-04
Lomizással kezdték, egyedülállóak lettek az egész világon – a Fortepan története
Ma naponta átlag öt újságcikkben jelennek meg Fortepan-képek. A fotóarchívum honlapján több mint 83 000 fotográfia tölthető le ingyen. Többségük amatőr fotó, de neves fotográfusok hagyatékai is találhatók itt....
168 óra
2017-05-29
Cannes: svéd filmé az Arany Pálma, Kruger a legjobb színésznő, Phoenix a legjobb színész, Kidman különdíjat kapott
Fénypontjához érkezett a filmfesztivál. A svéd Ruben Östlund The Square (A négyzet) című alkotása nyerte el vasárnap az Arany Pálmát a 70. cannes-i fesztiválon. A 2014-ben a Lavina című...
168 óra
2017-01-20
Azért megyek, hogy éljek - Egy világ körüli út belső állomásai
Egyik pillanatról a másikra eladta a lakását, és az árából egy szál hátizsákkal nekivágott Délkelet-Ázsiának. Két évig utazgatott, hol egyedül, hol társaságban. Többnyire tervek nélkül hagyta magát sodródni. Harmincz...
168 óra
2016-12-02
Hatvanévnyi hitelesség – A lengyelség filmes szószólója
Andrzej Wajda halálával eltávozott a világ filmművészetének egyik óriása, akinek nemcsak művészi erényei múlhatatlanok, hanem történelemfeltáró munkássága is. A nagy lengyel filmrendező örökségéről beszélgettünk Pörös Géza filmszakíróval, a Duna...
168 óra
2016-11-15
Egy őrült naplója / Egri Márta ajánlója
„Megrázó, lenyűgöző, magával ragadó, egyszóval: csodálatos alakítás! Nem is alakítás, Te vagy csodálatos, kedves Keresztes Tamás az Egy őrült naplójában, a Jurányiban!” – írta nemrég a Facebookon Egri Márta...
168 óra
2016-11-02
Revü, bohózat, turbó
Az elég vicces, amikor egy földszintes ház liftépítésre nyer pályázati pénzt, nem? És elég életszerű, hogy meg is építik a liftet, igaz? Bohózat a színházcsinálásról – ez most nemcsak...
168 óra további cikkei »